Després del regust de vergonya aliena que no va poder evitar deixar-nos la cerimònia dels premis Gaudí de l’any passat, enguany sembla que s’ha aconseguit el millor que es podia fer amb el format poc agraït de les gales. La fórmula: agilitat, brevetat i humor de qualitat en un escenari espectacular, amb un acompanyament musical de bon gust, i amb dos discursos (d’Isona Passola, la presidenta de l’Acadèmia, i Josep Maria Pou, homenatjat amb el Gaudí d’Honor – Miquel Porter) a l’alçada del que hauria de ser aquest esdeveniment. També recordarem durant un bon temps l’esquetx en què Bruno Oro intenta vendre el cinema català porta a porta i el de Silvia Abril i David Verdaguer fent d’assistents de vol del cinema català.
Sap greu que El rei borni, la candidata que més gratament ens ha sorprès, se n’hagi anat amb les mans buides. Almenys podrien haver donat el Gaudí a millor actriu a Betsy Túrnez, però els premis a les actuacions se’ls han emportat els més veterans (cosa gens estranya, per altra banda), i contra l’inquietant to de La propera pell i l’aclaparadora monumentalitat d’A Monster Calls ben poc s’hi podia fer.
Això, junt amb el cas de Les amigues de l’Àgata, fa pensar que no estaria de més començar a plantejar-se uns premis per a millor direcció i actuacions novelles. Suposo que s’ha d’entendre, però, que fins que no hi hagi un nombre més gran de produccions catalanes, per als novells la nominació és el premi.
El que segueix coixejant és el Gaudí a la pel·lícula d’animació, amb només una candidata. Un any se’n pot fer broma (i Mortadelo y Filemón contra Jimmy el cachondo, única candidata de l’edició anterior, hauria guanyat encara que s’hagués enfrontat a deu pel·lícules més), però això ja fa pudor.
En fi, queda clar que el cinema català encara ha de créixer, però almenys sembla que no anem mal encaminats… Els premis potser no serveixen per a gaire més que per donar visibilitat, però precisament aquesta promoció fa molta falta. La idea és ajudar a fer créixer la indústria del cine català i, com ha remarcat Isona Passola en el seu discurs, normalitzar el català com a llengua de cinema, com ho són el francès, l’alemany, el castellà, l’italià, etc., perquè al final «l’idioma d’Europa és la traducció».
Us deixem amb el palmarès:
- Millor pel·lícula
El rei borni (Marc Crehuet)
La propera pell (Isaki Lacuesta i Isa Campo)
Les amigues de l’Àgata (Laia Alabart, Alba Cros, Laura Rius i Marta Verheyen)
Tots els camins de Déu (Gemma Ferraté)
- Millor pel·lícula en llengua no catalana
100 metros (Marcel Barrena)
A Monster Calls (Juan Antonio Bayona)
Callback (Carles Torras)
La mort de Louis XIV (Albert Serra)
- Millor direcció
Albert Serra (La mort de Louis XIV)
Isaki Lacuesta i Isa Campo (La propera pell)
Juan Antonio Bayona (A Monster Calls)
Marc Crehuet (El rei borni)
- Millor guió
Carles Torras i Martín Bacigalupo (Callback)
Isa Campo, Isaki Lacuesta i Fran Araújo (La propera pell)
Marc Crehuet (El rei borni)
Marcel Barrena (100 metros)
- Millor protagonista femenina
Betsy Túrnez (El rei borni)
Emma Suárez (La propera pell)
Ruth Llopis (El rei borni)
Sílvia Pérez Cruz (Cerca de tu casa)
- Millor protagonista masculí
Alain Hernández (El rei borni)
Àlex Monner (La propera pell)
Eduard Fernández (El hombre de las mil caras)
Miki Esparbé, per (El rei borni)
- Millor direcció de producció
Toni Carrizosa (Toro)
Sandra Hermida (A Monster Calls)
Teresa Gefaell i Alberto Álvarez (100 metros)
Xavi Resina (La propera pell)
- Millor pel·lícula documental
Alcaldessa (Pau Faus)
Bigas x Bigas (Bigas Luna)
Priorat (David Fernández)
Sexe, maraques i chihuahues (Diego Mas Trelles)
- Millor curtmetratge
En la azotea ( Damià Serra Cauchetiez)
Graffiti ( Lluís Quílez Sala)
Tiger (Aina Clotet )
Timecode (Juanjo Giménez)
- Millor pel·lícula per a televisió
Ebre, del bressol a la batalla (Roman Parrado)
Fassman, l’increïble Home Radar (Joaquim Oristrell)
La Xirgu (Sílvia Quer)
Laia (Lluís Danés)
- Millor pel·lícula d’animació
Ozzy (Alberto Rodríguez i Nacho La Casa)
- Millor direcció artística
Eugenio Caballero (A Monster Calls)
Roger Bellés (La propera pell)
Sebastian Vogler (La mort de Louis XIV)
Sylvia Steinbrecht (El rei borni)
- Millor actriu secundària
Adriana Ozores (Cerca de tu casa)
Alexandra Jiménez (100 metros)
Clara Segura (100 metros)
Greta Fernández (La propera pell)
- Millor actor secundari
Bruno Bergonzini (100 metros)
David Verdaguer (100 metros)
Karra Elejalde (100 metros)
Sergi López (La propera pell)
- Millor muntatge
Albert Serra, Artur Tort i Ariadna Ribas (La mort de Louis XIV)
Domi Parra (La propera pell)
Jaume Martí (Contratiempo)
Jaume Martí i Bernat Vilaplana (A Monster Calls)
- Millor música original
Arnau Bataller (The Chosen)
Fernando Velázquez (A Monster Calls)
Gerard Gil (La propera pell)
Sílvia Pérez Cruz (Cerca de tu casa)
- Millor fotografia
Arnau Valls Colomer (Tarde para la ira)
Diego Dussuel (La propera pell)
Jonathan Ricquebourg (La mort de Louis XIV)
Oscar Faura (A Monster Calls)
- Millor vestuari
Ariadna Papió (Gernika)
Mercè Paloma (The Chosen)
Nina Avramovic (La mort de Louis XIV)
Steven Noble (A Monster Calls)
- Millor so
Albert Manera i Xavier Mas (Cerca de tu casa)
Alejandro Castillo, Amanda Villavieja i Denis Séchaud (La propera pell)
Marc Orts, Carlos Alberto Lopes i Branko Neskov (100 metros)
Oriol Tarragó, Peter Glossop i Marc Orts (A Monster Calls)
- Millors efectes visuals
Àlex Villagrasa (100 metros)
Félix Bergés, Pau Costa, David Martí i Montse Ribé (A Monster Calls)
Lluís Castells (The Chosen)
Rafa Galdó (Toro)
- Millor maquillatge i perruqueria
Marese Langan (A Monster Calls)
Marion Vissac i Antoine Mancini (La mort de Louis XIV)
Miriam Blank i Laura Pellicciotta (La propera pell)
Patricia Reyes i Alba Guillén (100 metros)
- Millor pel·lícula europea
Elle (Paul Verhoeven)
Mustang (Deniz Gamze Ergüven)
Saul fia (László Nemes)
The Lobster (Yorgos Lanthimos)
- Premi Gaudí d’honor – Miquel Porter
Josep Maria Pou